Bratislavu riadia ľudia, ktorých sme si zvolili my sami, na základe našej viery, že spravovanie vecí verejných budú viesť spôsobom, ktorý z akéhokoľvek hľadiska postupne vedie k uľahčovaniu a postupnému zlepšovaniu jednotlivých oblastí života jej obyvateľov.
Všimnite si slovné spojenie „postupné zlepšovanie“, pretože to je celý zmysel volieb a demokracie v zastúpení a zamyslite sa, či sa váš každodenný život, napríklad za posledných 10 rokov postupne zlepšuje a zjednodušuje.
K voľbám predsa nechodíme preto, aby sme si život skomplikovali.
Príbeh cesty.
Včera som išiel z Petržalky do Pezinka. Od mostu SNP, po koniec Krasňan je to cca 12 km (podľa merača z mapy na zoznam. sk ), a ja som to rozdelil na štyri cca 3 kilometrové úseky.
Nový most (SNP), som prechádzal o 17:25, na Račianskom mýte som bol o 17:46 (3 km za 21 min.), pred Mladou gardou o 18:06 (3km za 20 min.), v Rači na Peknej ceste o 18:16 (3 km za 10 min.), a na konci Rače o 18:24 (3 km za 8 min).
Spolu 12 km za 59 min.
Môj osobný pocit:
Spôsob, akým je roky projektovaná, riadená, organizovaná doprava v Hlavnom meste a priľahlých satelitoch, je ponižujúci.
Ponižujúci je naozaj správny výraz.
Desaťtisíce ľudí, ktorí chodia do práce a platia dane, sú denne a roky ponižovaní tým, že roky denne musia stáť v hodinových radoch, aby sa dostali do práce, alebo domov, alebo hocikde.
Ja viem, že cesty sú úzke a áut veľa, ale existujú jednoduché riešenia na riadenie dopravy v špičke.
Jeden príklad:
Od Račianskeho mýta po Zváračský ústav je to cca 1,5 km. Tých jeden a pol kilometra sa vlečiete preto, lebo križovatka pred Zváračákom prepúšťa na zelenú cca 10 – 15 áut.
Prečo?
Jedným z dôvodov je, že za ňou (za križovatkou pri Zváračáku), sú vytvorené odbočovacie pruhy vľavo, tie brzdia autá, ktoré tak po prejdení križovatky nemôžu plynulo pokračovať, pretože sa z ľavého pruhu musia radiť do pravého. Sú aj iné dôvody, ako semafory na ďalších križovatkách, ktoré v špičke nepomáhajú plynulosti dopravy.
Riešenie: Odbočovacie pruhy zmeniť na prejazdné. Z tých sa predsa odbočiť dá…
Mimo špičky je takto riadená križovatka ešte v poriadku,
V špičke to ale potrebuje iný režim. Dajú sa preprogramovať semafory na špičku? Dajú.
Dajú sa zaradiť inteligentné riadenia križovatiek? Dajú.
Dajú sa nasadiť na špičku dopravní policajti, ak už nemáme technické riešenia? Dajú. Policajt spriechodní upchaté križovatky naozaj účinne, ak aj na ďalších križovatkách v rovnakom smere riadia dopravu v špičke policajti.
Dajú sa prekresliť odbočovacie pruhy, aby neupchávali tepny? Dajú.
Existujú aj iné riešenia? Nesporne.
Je možná kombinácia viacerých riešení? Je.
Tak prečo nás ľudia, ktorých si volíme denne ponižujú?
Veď takáto situácia sa opakuje každý boží deň, roky, na ďalších a ďalších miestach.
Skúste odbočiť po 16:00 v smere od Petržalky z Prístavného mosta smerom na Slovnaft, alebo prejdite kúsok ďalej a odbočte na Gagarinku, smerom na Šamorín.
Každý môže menovať X príkladov denne.
A ak by niekto namietal, že toto nie je ponižovanie.
Na technické riešenia na zlepšovanie nášho života nikto nemyslí.
Ale denne sa na cesty inštalujú technické riešenia na meranie rýchlostí, kamery na naše sledovanie.
Ak ponížený a frustrovaný človek po takomto (dennom), zážitku a prejdení takého to úseku prekročí rýchlosť, už na neho čakajú policajti, ktorí sa mu neponáhľali pomôcť, ale s udelením trestu nezaváhajú.
Verím, že náš život, v oblasti, ktorú som načrtol, sa bude zlepšovať.
Bratislavu (a Slovensko), predsa neriadia hlupáci?!
S úctou
Domino Svetík
Celá debata | RSS tejto debaty