V sérii článkov o geoinžinieringu, teda snahách človeka o ovplyvňovanie životného prostredia, zemskej klímy, ovplyvňovanie počasia a ďalších javoch, sa chcem zaoberať serióznym prístupom mnohých ľudí k týmto javom, aby som dokázal odpovedať na otázku, či niečo takéto vôbec existuje, v akom rozsahu, prečo je táto téma tabu, prečo neexistujú relevantné výskumy napríklad zo strany MŽV, alebo SHMÚ, ktoré by informovali verejnosť o týchto programoch, a o ich prípadných dopadoch na životné prostredie a na naše zdravie.
Geoengineeringwatch.org sú stránky organizácie, ktorá sa touto témou programovo zaoberá.
Geoinžiniering je cielená snaha o ovplyvňovanie počasia na globálnej úrovni.
Že geoinžiniering minimálne vo forme plánov a pokusov existuje, svedčí fakt, že:
21. října 2010 vyslanci více než 200 států v japonském Nagoyi předložili OSN výzvu, aby tato organizace uvalila moratorium na v současnosti probíhající „geoinženýrské projekty“, dokud budou „bez schválení a celosvětové podpory“.[13] O týden později ministři na schůzce OSN dospěli k dohodě o tomto moratoriu.[14][15] Podle klimatické komise OSN bude přehled o geoinženýrství součástí příští hlavní zprávy v roce 2013.[13]
Počasie ako zbraň sa spomína v mnohých štúdiách pre vládu USA, napríklad aj v tejto rozsiahlej štúdii: Weather as a force multiplier. Owning The weather in 2025.
Na začiatok rozhovor v španielskej TV na túto tému s titulkami.
Obamov vedecký poradca, J. Holmgren:
Existují různá schémata, která byla v geoinženýrství diskutována. Klasickým příkladem je vypouštění reflexivních částic do orbitu Země, které by odklonily část slunečního světla, jež by jinak způsobovalo oteplování Země a tímto způsobem se pokusit vytvořit ochlazující efekt, které by vyrovnalo oteplování způsobované oxidem uhličitým a ostatních skleníkových plynů. | “ |
— John Holmgren[9] |
Vo filme Geoinžiniering, sa dozviete fakty o geoinžinieringu, o niektorých spôsoboch jeho aplikácie hlavne v USA.
Ak sa pozriete na začiatok filmu, začnete si viac všímať denné dianie na oblohe nad vašimi hlavami a začnete sa zaujímať o veci, ktoré ste ani nevedeli, že existujú.
Oficiálne sa pripúšťa, že existujú zámery a výskum možností, fyzikálno – chemickou cestou riadiť zmeny klímy na planéte, napríklad tak, že rozptýlením reflexných častíc do zemskej atmosféry, tieto odrazia časť slnečného žiarenia a zabránia mu dopadnúť na povrch zeme.
Prečo sa tento výskum robí tajne?
Geoinžiniering nie je vec verejná. Médiá sa tejto téme prakticky nevenujú, takže oficiálne akoby neexistoval. Novinári nekladú otázky vládam, ministrom pre životné prostredie.
Pre 95 % obyvateľstva existuje iba to, čo dávajú v ,,telke“. Nikto si nekladie jednoduché otázky typu: ,,Môžu spaliny z bežnej leteckej prevádzky spôsobiť oblačnosť“. Zadívajte sa niekedy na oblohu a zistíte, že môžu.
,,Spôsobovali spaliny z motorov lietadiel oblačnosť aj pred 20 – 30 rokmi?“ Zamyslite sa, a vyjde vám, že nie.
Ak sa výskumy týkajúce sa geoinžinieringu robia, aké majú tieto pokusy dopad na životné prostredie? Aké majú dopad na ľudské zdravie? Skúma to niekto? Zaoberá sa tým niekto na Slovensku? MŽP, Zelení, SHMÚ, hocikto.
Čo ak to má na zdravie ľudí negatívny dopad?
Moja komunikácia s riaditeľom SHMÚ, M. Benkom:
…pán riaditeľ.
podľa pozorovania na našej meteorologickej stanici Bratislava – letisko bolo v piatok podvečer, konkrétne o 20.00 hod nášho letného času 5/8 oblačnosti, čo bolo aj zverejnené na našej internetovej stránke. Konkrétne išlo o 1/8 oblakov typu Altocumulus a 5/8 typu Cirrus. Išlo o bežne sa vyskytujúcu sa situáciu, ktorá nastáva na prednej strane frontálneho rozhrania, keď vláknité riasovité oblaky zasahujú pomerne ďaleko pred samotné frontálne rozranie. Vzhľadom na vhodné vlhkostné pomery vo vyšších výškach sa mohli aj kondenzačné pruhy od lietadiel zachovávať na oblohe dlhšiu dobu. Nie je to však nič mimoriadne, na čo by mala byť verejnosť špeciálne upozorňovaná.
Kondenzačné stopy po lietadlách skutočne nie sú para, ale ľadové kryštáliky, ktoré vznikajú za vhodných vlhkostných pomerov na časticiach, ktoré sú produktom horenia v leteckých motoroch. Tieto kryštáliky buď pomerne rýchlo sublimujú a kondenzačný pruh sa stráca, alebo – v prípade vyššej vlhkosti vzduchu nedochádza k rýchlej sublimácii a kryštáliky existujú dlhšiu dobu, podobne ako kryštáliky v oblaku.
S pozdravom
Martin Benko
S pozdravom
Martin Benko
Toľko na úvod do geoinžinieringu. Myslím si, že táto téma sa bude odtabuizovávať, a v správach o počasí budeme počúvať čoraz častejšie aj slovo geoinžiniering.
S úctou
Domino Svetík
Budu to robit dovtedy dokym cela priroda... ...
to mas pravdu ze aj vojny s urodou ...
Malokoho tieto temy zaujimaju , svedci ...
vyplavenie New Orleans, dalsia dlho ...
takisto ako doteraz najvecsie zemetrasenie... ...
Celá debata | RSS tejto debaty